Dag 11 – Barn uppfostran - hur gör jag?

Dag 11 – Barn uppfostran - hur gör jag?

Egentligen en ganska luddig fråga men jag ska försöka.

Jag har egentligen ingen uppfostrings sätt.
Jag försöker mest att få barnen att förstå mycket själva, tex man slåss inte för då blir den andra ledsen, man aktar sig för eld/ljus annars bränner man sig, osv.
Jag har ramar och där innanför får de exprimentera så som de vill.
Jag tror inte på för mycket regler. Regler ska man ha så som att man får inte slåss, sno saker, vara elak osv. men det är folkligt vett kan jag tycka.

sen "uppfostrar" jag mina barn till min syn på jämnställdhet.
dvs pojkar och flickor är LIKA värda
inte att flickor att mer värda eller att pojkar är mindre.
utan att de är precis lika värda och lika unika och söta och tuffa och viktiga.

Jag vill att mina barn skall växa upp i en värld där alla accepteras, både svarta, vita, röda, gula, flickor, pojkar, straight, gay, bi, trans, drag osv i all oändlighet.

varför ska man egentligen inte duga som man är?
varför kan man inte få vara speciell och perfekt bara för att jag är jag? eller för att du är du?

Är det inte även mycket roligare om man är olika än att alla är lika?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0