flickigt och pojkigt

satt och klurade på det där om pojkigt och flickigt.
jag har alltid velat att mina pojkar skall vara söta och snälla och tuffa och coola och gulliga, ja allt!
de ska inte begränsas av nått kön. dvs att de är pojkar. de skall vara lika värda och inte trycka ner någon utan uppfostras att alla är lika värda, pojkar som flickor, mörka som ljusa som gröna som gula.
alla är lika värda! och har samma rätt att ta plats.


sen fick jag min tös och vips var jag tillbaka på stenåldern.
klart flickan ska ha klänning, klart att flickan ska leka med dockor osv.
men nu är flickan hela 1 år och jag börjar fundera.
Trixie är inte alls nån stilla sittande lugn liten prinsessa
hon är mera en vild häst med stor aptit på livet, precis som sina bröder.
Hon älskar bilar, traktorer, hästar, dockor, tåg, bollar, precis som sina bröder.
men ändå envisas jag i tanken med att tänka att klart att prinsessan ska ha en prinsess klänning på jul.
fast jag innerst inne vet att Trixie är ingen prinsessa med volang klänning.
Nog för att hon har både klänningar och tunikor i överflöd, men de är mer åt det snygg praktiska hållet.
jag skulle aldrig köpa eller sy fula kläder (fast det behöver jag kanske inte påpeka)
fast det skulle jag inte heller göra åt pojkarna.

Jag vill att Trixie ska växa upp med samma värderingar som jag lär pojkarna.
alla är lika värda.
oavsett om de är flickor pojkar homo bi straight mörka ljusa gröna eller blå
alla ska ha lika värde
samma rättigheter.
ingen skall behöva känna sig utanför.

så jag får nog snällt ta och ändra min inställning till min sk "prinsessan" vildhästen.
för hon skall inte uppfostras till att sitta still när alla andra tar för sig.
nej, hon skall uppfostras till att ta för sig, dela med sig visa hänsyn, visa respekt och tolerans,
precis så som pojkarna skall uppfostras till samma saker.

jämnställdhet för mig börjar först när pojkar och flickor är lika värda,
och uppfostras till att ha samma värderingar.
inte att flickor blir inpräntande att de är mer värda och pojkar mindre.
för det är inte jämnställt det heller.

de ska vara lika, det är jämnställt för mig!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0