Direkt citat!

Direkt citerat från Lady Dahmers blogg:

Jag har de senaste dagarna fått enormt mycket mail ang. ett inlägg i "Den nya Bloggen" som handlar om bloggerskans bemötande på Lindex.

Jag citerar ur inlägget:

"Hade en väldigt intressant diskussion på Lindex:

Jennie: Är det inte lite skumt att min son har 110 på era "killkläder" men behöver 116 eller 122 på "tjejkläder"?

Lindexkvinna: Jaa, men det är så att tjejkläderna är mindre.

Jennie: Jamen det är väl storlekar i centilong dvs man tar samma storlek som barnet är centimeter långt?

Lindexkvinna: Just det.

Jennie: Så en tjej som är 116 cm är kortare än en kille som är 116 cm?

Lindexkvinna: Men om du kollar så ser du på dagis tex att tjejerna är lite kortare i samma ålder.

Jennie: Ja precis, men en femårig tjej som är 116 cm är väl lika lång som en fyraårig kille som är 116, och de ska väl ha 116 bägge två? (Visar två tröjor i 116, killtröjan har ca 4 cm längre ärmar, är ca 5 cm större i bröstvidd och är större i ärmöppningen)

Lindexkvinna: Jaa.. Jo men det är väl mer att det är större rörelsevidd i pojkkläderna. Dom busar ju runt på ett annat sätt.



Jag skrev ju om det här fenomenet för ganska länge sen, men det verkar som att folk väljer att totalblunda inför problemet. "Nej, vadå, hur menar du när du säger att flickors kläder påverkar deras rörelseförmåga. MIIIIN dotter klättrar minsann i träd".

Det är väl ganska uppenbart att ju tajtare kläder desto mindre rörelsefrihet...?

Flickors kläder är inte bara tajtare utan även ofta gjorda i tunnare och mer ömtåliga material som lättare går sönder. Flicktröjorna är ofta minst en decimeter smalare och flera cm kortare än pojktröjorna i samma storlek. 

Kläderna hindrar inte bara rörelsefriheten utan uppmuntrar även till stilla lek. Jag kan inte räkna alla de gånger jag sett småtjejerna (i mitt jobb) sitta vid sidan av för att de är rädda att deras fina skor ska bli smutsiga eller att deras fina kjol ska gå sönder. Och jag kan inte räkna hur mycket mer ofta flickor skrubbar upp sina nakna knän när mamma tryckt på dem en minikjol.

Jag ser en tydlig skillnad, men är medveten om att de flesta bär sina könsglasögon vilket innebär att man inte ser det som är uppenbart. Det är förväntat att flickor ska vara lugnare och därför reflekterar man inte över det.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0