en mamma...

såg just filmen; Motherhood
en mycket tänkvärd film med hög igenkännighets faktor.
en mammas vardag är slitsam.
nu menar jag så klart inte att alla andras vardagar inte är slitsamma, för de är det säkert.
men nu handlar det just om oss mammor ett litet tag.

Det är underbart att vara just mamma.
att få det där plusset på stickan och veta att; nu växer ett liv inom mig,
när förlossningen startar och man vill bara dö
men sen
sen när man har den lilla bebisen som legat och bott i ens mage i 9 månader,
då är allt värt det.
Även när den lilla bebisen blivit 5 år, och skriker att man är dum för att man inte lät honom göra si eller så.
även då är allt slit värt det.
man drabbas på nått sätt av ovillkorlig kärlek till sina barn.
eller jag gör det iallafall.
Jag kan komma på mig att tänka att skulle mina barn försvinna så skulle jag sluta andas.
de är allt för mig. jag älskar dem av hela mitt hjärta...
men...
nu kommer det stora MEN

bara för att man blir mamma, måste man ge avkall på sig själv då?
måste man ge upp allt för att serva sina barn?
eller kan man kombinera mamma med sig själv?

Jag försöker, fast det är svårt
att inte tappa bort mig i mamma djungeln,
för det är just vad det är
det är en djungel
varför?
jo, ingen vet allt men alla vet ändå allt.
det är en djungel att försöka få reda på vad som är bra och vad som är dåligt,

lyssna på magkänslan säger de flesta
men vad ska man göra när magkänslan har lämnat en?
och det enda magkänsla man har kvar är oro och när man är hungrig.

Det jag försöker göra för att hitta mig själv och inte tappa bort just mig,
inte mamman maria, utan kvinnan maria
det är att måla
jag målar tavlor.

men nu låter det väl mest som om att jag gnäller
men det gör jag inte
nej,
jag trivs med mitt liv
och jag kan säga att jag är lycklig och verkligen mena det

men att vara mamma är tufft
ett evigt pusslande med livspusslet
alla ska vara nöjda, mätta och belåtna
men det är själv valt fast inte visste jag att det skulle bli såhär
såhär tungt ibland
men å andra sidan med såhär mycket kärlek och kramar och en massa teckningar med bilder på "mamma" för att hon är så fin!

så, det är värt det, tro mig
men om du funderar på att skaffa barn,
så det är ingen lätt match
men du kommer inte att ångra en sekund!!

Kommentarer
Postat av: Cicci

Känner precis som du. Det var verkligen fint skrivet maria =)

2010-08-25 @ 18:09:13
Postat av: Zarah

Allt sant! Jag måste nog se den filmen jag me=)

Tänker på er!

kram

2010-08-25 @ 19:19:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0