vecka 36

I vecka 36 är:
 medelkroppslängden 48 cm från hjässa till häl
barnets medelvikt är 2800 gr.
Huvudets omkrets är 33.5 cm.

Alla inre organ är färdigbildade.
Barnet gör sig färdigt att födas när som helst
Underhudsfettet tilltar snabbt i mängd,
kinderna är runda och det skrynkliga utseendet är försvunnet.

Om din bebis skulle vilja födas redan nu så går det oftast utmärkt.
Hjärnan är redo för livet utanför livmodern.
Vid den här tiden kan du eventuellt känna
att bebisen rör sig nedåt och trycket i den nedre buken ökar.
Detta gör att dina lungor och din magsäck får mer utrymme och
det kan bli lite lättare att äta och andas.
Däremot kan det bli jobbigare att gå –
för en del kan det kännas som om bebisen är på väg att ramla ut!
Det fortsatta trycket på blåsan gör att du kan behöva gå på toa ofta.
Fortsätt äta bra, både för din skull och bebisens.
slutet av denna vecka anses du
fullgången och bebisen kan i princip födas när som helst från denna tid.
Mellan 37 och 42 veckor räknas graviditeten som fullgången –
innan 37 veckor anses bebisen underburen och efter 42 veckor överburen.



veckans verkliga magbilder kommer ikväll!!

**********

sitter här sen igår med sammandragningar som inte gör ett dugg ont,
utan stör mest och jag kan inte låta bli att önska att det skall vara
dags att få träffa den lille bebisen där inne i min mage
Sascha är nervös som vanligt när det börjar närma sig förlossningen
Han tyckte senast i morse att man borde få barn via postförskott istället =)
han är söt han =)
men visst skulle det vara smidigare...
jag har börjat tröttna på att vagga runt och hoppas att bebis snart skall komma.
ja ja ja det är ett tag kvar till BF men den får ju faktiskt komma när den vill nu
och jag tycker att det borde vilja komma nu...
jag har en massa söta kläder och jag har tvättat min bärsjal och allt
så den är lixom klar att tas emot nu =)
men neeej då... bebisen stannar säkert ett par veckor till därinne...
att man skall ha en sådan trevlig mage *suck*
har sedan igår också börjat må illa lite till och från under hela dagen
detta gör mig dock lite nervös då jag minns hur Alfons förlossning startade
och det vart inte kul...
jag mådde illa lite grann nån timme innan och den drog helvetet lös =/
värkarna kom superkraftiga med 2 min mellanrum från det att det startade
tills dess att han är född...
tack och lov för epidural (ryggbedövning) säger jag bara.
blev faktiskt lite kär i narkosläkaren där inne på förlossningen
*ha ha ha*
men sascha verkade inte särskilt svartsjuk, med tanke på att jag
även svamlade på förlossningen nått om att jag ville ena sekunden:
hoppa ut genom fönstrer för att nästa vilja åka hem och
sedan be alla om ursäkt för jag kände mig så himla jobbig.
men men men
med loke vart ju allt så himla smidigt...
vattnet gick på natten sen in till förlossningen när värkarna startade
och sen gå lite i korriodrerna. duscha en stund och sen krysta i 10 min.
smidigt och lätt.
kan man välja förlossning så vill jag nog ha den igen =)
men man kan inte välja va??

***********

Förra inlägget om fiskelyckan =)
jadå, alfons älskar fisk, speciellt när han vet vilken av alla fiskarna som det är som han har fiskat.
då äter han som bara den.
Loke däremot, får panik bara han ser att det är fisk.
det är nog det värsta han vet och han fick ett mindre nervsammanbrott när vi åt fisk sist.
stackars Loke. han vart superhungrig och dumma mamma lurade honom att det snart skulle vara namn namn mat och så vart det FISK som serverades!!
han skakade som en galning på huvudet och sa nej nej nej nej nej nej nej nej
så han fick lite potatis och sås och sen några smörgåsar istället.
stackars barn att ha sådan fobi för fisk.
men det är la som för mig och mannagrynsgröt.
om nån skulle tvinga mig att äta det skulle jag nog reagera som Loke =P

************

nej nu ska jag vila en stund innan mina vilda ungar kommer hem.
nej skämt och sido, de är inte särskilt vilda, bara så som barn är mest.
och klart att de är lite extra mammiga när de kommer hem från dagis.
de har ju vart utan mamma hela dagen.

bilder på magen kommer ikväll.

*puss*


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0