Måndag den 26/10-09

Förlossningsberättelsen:

Kl, 2 på natten mellan söndag och måndag vaknade jag av att kände svaga värkar,
osammanhängande och inte särskilt kraftiga men de fanns där.
Ligger kvar i sängen och försöker somna om,
 men efter en timme så ger jag upp och går ner för att lägga mig på soffan och sova vidare.
ligger och slötittar på TV tills ungarna kommer ner vid 7 tiden.
Har fortfarande oregelbundna och svaga värkar,
känner mig mest irriterad över att allt verkar gå så himla långsamt,
och att det varken stannar av eller ökar.

Väcker sascha vid 8 tiden och han gör frukost till barnen.
vi äter frukost alla tillsammans och sen går jag med sascha ut och fixar i stallet.
ungarna får hjälp av oma att klä på sig och sen kommer de med ut.
Jag ber sascha ta med ungarna över till sig för att jag vill ha lugn och ro om i fall att det skulle dra igång.

runt 12 så blir värkarna starkare och regelbundna.
ringer in till förlossningen och vi får komma in på koll.
är på förlossningen runt halv 2 och får ctg apparaten på kopplad.
Ligger väl i "den" i en halvtimme eller så och de ser att värkar är där och kraftiga och regelbundna
och jag är öppen 3 cm och livmoderhalsen är borta.
Får byta rum till en förlossningssal,
och där byta om till sjukhusrocken.
Sascha går ner för att hämta alla grejerna och jag sätter på radion och får en pilates boll att sitta på.
sitter och gungar på den när värkar kommer och lyssnar på radio.
Sascha kommer in och har köpt med sig mackor =)
min sambo är tankeläsare för jag vart hungrig.
käkar lite mackor,
får även på emla kräm på händerna för att droppet skall sättas.
vill ju inte bli lika dålig som med Loke där jag förlorade en massa vätska och vart "borta" i nästan ett dygn...
sen när krämen är satt och händerna omlindade så får jag duscha.
står i duschen och njuter och bara trivs av att lindra värkarna som börjat bli ganska starka.
efter en timme kommer de in och vill sätta droppet.
Jag går tillbaka till salen och får lägga mig i sängen och de sätter kanylen i handen på mig
och sen kopplar de på droppet,
sen kollar min BM hur öppen jag är och jag är öppen 5 cm.
Jag och BM diskuterar hurvida vi skall göra och enas sen om att ta hål på hinnorna.
kl är då 17.38.
BM tar hål på hinnorna och sen går det snabbt.
Vattnet går, jag ber om lustgas, värkarna kommer tätt tätt,
Värkarna avlöser varandra och jag vill åka hem.
har ont och får smått panik.
kl. 18.17 är hon född.
(från 5 cm till att Alice föddes tog 50 minuter)
Den sista biten minns jag knappt annat än att det vart tydligen flera som skulle föda samtidigt och att Barnmorskorna hade svårt att hinna med,
och att Alice kom ut på 2 krystvärkar.
Hon vägde då: 3860 g och vart 53 cm lång.
Och till min stora förvåning vart hon en flicka =)
vem kunde tro att jag också kunde få bli en flickmamma?!

  
Nyfödd Alice             Vackra trötta Alice           Pigg och vaken
 
Vackra rosor från min sambo!   Hemma i soffan!!                 


Kommentarer
Postat av: H´s fru F

Grattis till lilla vackra Alice!!!



Vart supersöt som bara den!!!

Men må ju vara superskönt att få vara hemma å kunna koppla av nu å slippa allt de där med foglossningar å sånt som man går igenom innan man föder:)



Vi väntar med glädje att få komma över på en fika å lämna gröten till er! (födelsepresent) men undra va hon vill ha / mamma vill ha till Alice? du får komma med förslag på va du kan tänkas behöva eller va du vill helst ha till henne.



Många gosiga gramar från oss alla här hemma.

2009-10-28 @ 21:41:47
Postat av: Zarah, Ella, Johan

Grattis grattis grattis!=)

Va fin hon är!

KRAM från oss i Ume

2009-10-28 @ 21:47:14
Postat av: Linnéa

Fantastiskt! Grattis :)

2009-10-28 @ 23:12:00
Postat av: Sanna

Hon är verkligten supersöt lilla pluttisen!

Vackert namn också (hade anton varit en flicka hade han oxå hetat alice)

Puss på er mina kära

2009-10-29 @ 07:12:30
URL: http://familjenofors.blogg.se/
Postat av: Camilla

Vilka fina bilder på en väldigt fin liten tjej... Kul att det blev en tjej denna gången. Kan tänka mig att hon har två storebröder som tycker om henne väldigt mycket.

2009-10-29 @ 08:04:41
Postat av: Elinor- nossposs

Vad fina ni är, tänk att de kom en flicka =) Grattis igen!

2009-10-29 @ 09:02:05
URL: http://www.nossposs.blogspot.com
Postat av: angelika

STORT GRATTIS!!!Å va söt hon är!!

2009-10-29 @ 17:05:39
Postat av: Jennie

åååh finbebben! Lik sina brorsor tror jag =)

Grattis till guldklimpen!

2009-10-29 @ 18:00:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0