recept på dumplings!!

DEG:
2 dl mjöl
1/2 msk majsena
2 krm salt
1 ägg
1 1/2 msk vatten

blandar ihop allt och sen låter via en stund när man fått det till en deg.
kavlar ut och sen gör runda formar av degen som man sen fyller med tex kycklingfärs.


Kycklingfärs:
Kycklingfileér
Purjolök
färsk paprika
sv.peppar
chili
paprika krydda
(mixa allt till en smet)

sen fyller du dumplingarna med detta och gör dem som små kyten eller vad man säger,
stäng dem ordentligt så att inget ramlar ut.
sen lägger man ner dem i kokade vatten och låter dem vara där tills de själva flyter upp till ytan,
då är de klara
sen när de kokat så lägger du dem i en stekpanna och
steker dem lite tills de får lite färg på sidorna och på undersidan.
klart!

soya sås:
soya
chili
cheyenne
sv.peppar
sesamfrön
(blanda ihop och servera till dumplingarna och låt folk doppa)

 - Vi brukar servera mango med liiite socker på till dumplingen, även gurka skuret i smala stavar är gott till. -

Kommentarer
Postat av: Linnéa

Det verkar mums, men lat som jag är orkar jag väl aldrig fixa till det. Har aldrig hört talas om dumplings innan jag läste det i din blogg, men i natt när jag kollade på Rachel Ray sa hon också nåt om dumplings. Tycker mer det låter som en sjukdom...

Haha, kommer du ihåg; "Bowin Bowin, det låter som en jävla insekt!"??

2009-05-30 @ 01:43:55
Postat av: Linnéa igen

Hehe, jag googlade på dumplings och hittade den här http://cdon.se/film/dumplings-640073

Tror inte jag ska se filmen innan jag lagar rätten.

2009-05-30 @ 05:33:29
Postat av: H´s fru F

Hej!



Ja de e gotta dumplings! Själv har man ju kika runt lite med efter olika recept på de.

Hittade även ja en film men den kosta ju inget hihi http://www.youtube.com/watch?v=zECZXmDmHR0 bara att se där å kanske byta ut till de man helst vill ha i dom!

Såg även nya annonsen :( önskar dej lycka till åter igen. hmmm kan de igentligen vara så svårt att få iväg en sådan vacker häst som Nova?? jag tycker inte de men men hoppas på att de gå bra för dej!

många kramar F

2009-05-30 @ 12:23:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0