BVC from Hell!!!


vart på bvc idag och vart på 4 års kollen för alfons.
allt vart bra, förutom att alfons inte ville måla huvudfotingar utan hela gubbar stället med kropp och armar och ben.
han såg alla bokstäver och vart super duktig.
men sen skulle de räkna ut hans BMI....
sjukt tycker jag att de räknar BMI på 4 åringar men men vad ska man göra?
iallafall... BMI visade att Alfons är överviktig....

hmm.... alla som har träffat Alfons vet att han INTE är ens i närheten på nån övervikt.
hur kan ett test visa så fel?
jag blir upprörd bara jag tänker på det... sjukt sjukt sjukt!
Alfons som nästan aldrig äter godis, som rör sig otroligt mycket, är ute typ jämt och springer och hoppar och klättar, äter en massa frukt och grönt... han är överviktigt!!??
jag kunde knappt tro mina ögon och öron när jag såg och hörde resultatet...
och detta går upp i statestik räkningen. undra hur många som blir "fel diagnostiserade"?? och som man sen använder som statestik siffror??
då måste ju hälften av all statestik vara fel!!!
att de ens mäter BMI på en 4 åring är för mig helt ofattbart.
Välling skulle han visst sluta med, för det blir man tjock av.
så fan heller att jag tänker tvinga honom att sluta med välling.
han älskar sin välling och den är nyttig för honom. så varför skulle jag sluta?
äh, de kan ta sig nånstans där solen inte skiner, för sånt skitsnack går jag inte med på.
Testet verkade ju inte ta hänsyn till att Alfons pappa är 2 m och har kraftig benstomme.
inte heller verkade det dära testet ta hänsyn till att Alfons har en kraftig benstomme och har alltid vart väldigt rejäl.
dvs tung, men det finns ju inte ett uns av fett på hela ungen.
sjukt sjukt sjukt och sjukt igen,
är det bara jag som tröttnar på sjukvården i jämtlandslän?!
fick iallafall veta på familjeliv.se att man kan byta hälsocentral. bara att ansöka på den hälsocentralen man vill byta till och sen får man byta (om det finns plats så klart).
så jag skall fundera på att byta till nån inne i stan. och då även ta med barnen och mannen.
för i krokom...där kan man ju bara inte vara...
förvirrad personal, otrevlig bemötande inne på hälsocentralen, på mvc och bvc försöker de iallafall att vara trevliga, men det är knappt att det lyckas.
saknar nybro och gerd och marianne och marianne på bvc.
synd att man inte kunde ta med dem när man flyttade.
hela sjukvården här är ju som om den sitter i ett hål i marken.
-Hej jag skall till läkaren.
-ja, det är bara att klämma ner sig i hålet här i marken så kanske vi kan hjälpa dig.
visste ni förrsten att  på mvc i krokom så har de inte ens en egen UL maskin. konstigt.
slår vad om att de lyssnar på hjärtljuden i magen med hjälp av en tratt. ni vet de där gammla som användes innan hjärtljudsultraljudsgrejen började användas.
(bilden av tagen från arbetsförmedlingens hemsida)

skall bli spännande och se vad de lyssnar på hjärtljuden med när det blir dags.
skall ju först på UL när jag är i vecka 18 och sen skall jag höra av mig till mvc och då få en ny tid hos min BM och därmed sen börja gå hos henne tills bebben är född (underbart va??)
skulle vilja byta BM med, men vart hittar man bra BM här? känns som om att alla jag frågat håller med om att de verkar jobba under stenar allihopa.

nej nu skiter jag i det här och skall ta och börja städa och sen skall vi baka kakor

Kommentarer
Postat av: Angelika

Fyfarao! Jag tycker att det här med bvc å allt sådant har gått till en sådan överdrift så det står härliga till!BMI hit å bmi dit..Barn ska väl för fasen få vara barn också!Ok om barnet hade varit rejält överviktig så att andra tom hade reagerat..Men inte annars..! Å har man en kraftig benstomme också så gör det visst inte saken bättre..!

2009-04-27 @ 20:03:34
URL: http://melispelis.blogspot.com
Postat av: Elinor

inte visste jag att de kolla BMI på barn... Har dom aldrig gjort på david, bara kollat så han följer sin kurva och så... men de e ju lite si sådär med det där, asså ett tag ahr dom ju vuxit massa på längden och nästan e spinkiga, sen går de upp lite o växer mindra på längden så de nästan blir lite runda igen... iaf david, nu e han lite smårunder :p Men absolut inte överviktig! Men BMI de har jag inte hört att de kollat här iaf....

2009-04-27 @ 20:23:07
URL: http://www.nossposs.blogspot.com
Postat av: Elinor

Sjukt! BMI på barn?? Aldrig hört om de att de kollar de på BVC...

2009-04-27 @ 20:34:36
URL: http://www.nossposs.blogspot.com
Postat av: sanna

Fy fan va sjukt....bara att inte lyssna på dom, vad matt man blir när man får höra sånt där dravel!!!



Här nere har jag inte hört om en enda bmi mätning på 4 åringarna...



Slå bort vad dom har sagt och ta hand om er hela familjen, ni e så fina allihop!!!



Puss o Kram

2009-04-28 @ 08:00:07
URL: http://familjenofors.blogg.se/
Postat av: Jennie

BMI-kollen är nytt och görs på alla 4-årskontroller. Tycker oxå det är helt vansinnigt, prata med Elle hon har oxå en "överviktig" 4-åring. Blir spännande att gå dit med Ida när hon blir 4, hon kommer ju att vara helt underviktig. Iofs går jag i Offerdal men det är väl samma där. Dom har en sån här grej som man lyssnar med, så man själv kan höra hjärtljuden, men det finns en tratt oxå;-) Vilken BM har du?

2009-04-28 @ 12:37:47
Postat av: maria

hej Jennie!

Hon som är med barnen heter nått...det är den yngre av dem.

men hon som har mig, asså min BM (kanske var det hon du menade) är den äldre. Ann eller vad hon heter.

fast för mig verkar alla vara lika förvirrade.

varför går du i offerdal?

vi skall oxå byta sen när bebisen är född.

de i krokom är ju inte helt som de ska.

Kram!!

2009-04-28 @ 17:54:46
URL: http://bleckosen.blogg.se/
Postat av: Jessica Yaman

Fy fan kolla BMI på ungar som inte ens ser överviktiga ut. Ok om man kollar på ungar som är så feta att dom inte kan gå...men hallo?!

2009-05-01 @ 20:16:59
URL: http://metrobloggen.se/jamilja

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0